
UNITED STATES DISTRICT COURT
WESTERN DISTRICT OF KENTUCKY

OWENSBORO DIVISION

CIVIL ACTION NO. 4:05CV-014-H
 

DR. PHILIP C. TROVER PLAINTIFF

V.

DR. NEIL J. KLUGER and               DEFENDANTS
PAXTON MEDIA GROUP, L.L.C.

MEMORANDUM OPINION

Defendant Paxton Media Group (“Paxton Media” or “Defendant”) publishes The

Messenger in Madisonville, Kentucky.  In March 2004, it printed seven articles which generally

concerned the Regional Medical Center and Plaintiff Dr. Philip Trover.  Subsequently, Dr.

Trover brought claims of defamation, false light invasion of privacy, intentional infliction of

emotional distress, and tortious interference with business relations arising from those articles. 

Defendant has moved for summary judgment as to the defamation claims only, on the

grounds that an Agreed Order between Dr. Trover and the Kentucky Board of Medical Licensure

(“KBML”) has the preclusive effect of res judicata as to several issues presented in this suit, that

certain statements by Defendant were privileged, and that their publication is protected by the

defense of truth.  That motion and the responses to it have raised a number of delicate questions

of fact and law which affect the viability of the defamation claims.  For the reasons outlined

below, the Court will dismiss many but not all of those claims in this action.  

I.

The events leading us here began on January 24, 2004, when Dr. Neil Kluger wrote a

letter (“the Kluger letter”) to the Chief of Staff and the Medical Executive Committee of the



2

Regional Medical Center (“RMC”), a hospital owned and operated by the Trover Clinic

Foundation, Inc. (collectively, the “Hospital”).  Dr. Kluger is an oncologist and was also on the

staff at the RMC.  Dr. Kluger’s extensive letter recited a variety of concerns about the quality of

Dr. Trover’s medical care and his professionalism.  The central thrust of Dr. Kluger’s letter was

that Dr. Trover, a radiologist, misread diagnostic imaging results and failed to take the necessary

time to read them.  Dr. Kluger recommended that the Executive Committee terminate Dr.

Trover’s clinical privileges.

On January 31, 2004, Dr. Kluger wrote a similar letter to Mark Eastin, Chairman of the

Board of Directors at the Hospital.  The same day, Dr. Kluger filed a complaint with the Office

of the Inspector General at the Kentucky Division of Health Services (“OIG”), the state authority

that administers the federal Medicare and Medicaid programs in Kentucky.  As part of that

complaint, Dr. Kluger incorporated his prior two letters.  One day later, Dr. Kluger filed a

complaint with the KBML, in which he also expressly incorporated the January 24, 2004 and

January 31, 2004 letters.  At some point thereafter, the KBML launched its own investigation.

Subsequently, the OIG launched an investigation and on February 27, 2004 it notified the

Hospital that its Medicare and Medicaid certification would be terminated unless the Hospital

instituted certain quality assurance procedures in its radiology department.  The Centers for

Medicare and Medicaid Services (“CMS”) sent a letter to the Hospital the same day, threatening

to cut off Medicare and Medicaid funding unless the Hospital’s radiology department came into

compliance.  The Hospital initiated a “Plan of Correction.”  As a result, on March 18, 2004,

CMS notified the Hospital that its funding would not be cut.

Contemporaneously with the OIG investigation, the Hospital launched its own internal



3

investigation in response to Dr. Kluger’s letter.  On February 20, 2004, the Medical Executive

Committee formally voted to request corrective action of Dr. Trover.  In the interim, it

suspended Dr. Trover’s clinical privileges to read and interpret diagnostic imaging.  The Medical

Executive Committee set up an Ad Hoc Committee to investigate the allegations against Dr.

Trover and to issue findings and recommendations.  This Committee interviewed a number of

physicians and other employees at the Hospital, and found that “there is a general lack of

confidence in Dr. Trover’s practice.”  The Ad Hoc Committee recommended the suspension or

revocation of Dr. Trover’s clinical privileges. 

As these investigations were ongoing, several individuals brought suit against Dr. Trover

and the Hospital, claiming they had been harmed by Dr. Trover’s misreading of their X-rays. 

One case, styled Cruce, et al. v. Trover, et al., (“the Cruce case”) was filed in Hopkins County

Circuit Court on March 17, 2004.  Though originally styled as a class action lawsuit, this case

was never certified as such and has since been transformed into a conglomeration of numerous

lawsuits against Dr. Trover.

Various media outlets and specifically Defendant’s paper, The Messenger, covered all of

these events.  Dr. Trover asserts that seven articles published by Paxton Media in March 2004

defamed him.  Before Dr. Trover filed this lawsuit, his attorney sent a letter dated January 17,

2005, (the “Demand Letter”) demanding corrections be printed as to all seven articles.  As the

specific language of and complaint made against each of these articles are important, the Court

will summarize each separately:

• The March 3, 2004 article: Dr. Trover alleges that this article accuses him of

“gross negligence in failing to correctly read X-ray films.”  See Complaint at 6. 



4

The Demand Letter specifically asserts that the article erroneously reported that

the review of films at the Hospital was triggered by “discrepancies in the readings

of films and subsequent findings by other physicians” noticed by staff in the

Radiology Department, when in fact D. Kluger’s letter triggered the review. 

• The March 4, 2004 editorial: Dr. Trover alleges that this editorial was defamatory

because it implied that he was guilty of gross negligence and of causing a crisis

for the hospital.  Specifically, Dr. Trover asserts that the editorial used language

(including the phrase that the revelations at the Hospital sent “shock waves”

through the community and required “heavy-duty ‘damage control’ measures)

that implied that he was grossly negligent.

• The March 5, 2004 article: Once again, Dr. Trover asserts that this article accused

or implied that he was grossly negligent and posed a danger to his patients.  The

Demand Letter makes no mention of the article.

• The March 6, 2004 article: Dr. Trover asserts that this article also implied that he

was grossly negligent and posed a danger to his patients.  Dr. Trover, though his

attorney, made a series of more specific allegations regarding this article in his

Demand Letter.  These allegations and complaints include:

< That the article falsely implied that the Kluger letter, from which it quotes

extensively, was a formal complaint before a court or administrative body,

as opposed to a private letter to the Chief of Staff of the RMC.

< That the “net effect” of the article is that Dr. Trover is a grossly negligent,

dangerous physician.  Dr. Trover disputes this characterization and asserts



5

that he is a well-trained, well-qualified physician.

< That the story relayed in the article via Dr. Kluger’s letter alleging that Dr.

Trover mis-diagnosed an abscess, subsequently causing a patient’s death,

was “wrong and fictitious.”

< That the article implied that Dr. Trover’s work was deficient “from the

time he became a physician.”  Dr. Trover disputes this and asserts that he

knew of no formal or informal complaints against him prior to the actions

involved in this case.

< That the article falsely implies that Dr. Trover was responsible for putting

the hospital at serious risk of losing Medicare and Medicaid payments.

< That the article falsely implied that Dr. Trover took four seconds to read

mammograms.

< That the article quoted Dr. Kluger as saying “I am very concerned that

[Dr. Trover] may be continuing to harm patients,” implying that Dr.

Trover had harmed patients in the past and was continuing to do so.

< That the article quotes Dr. Kluger as saying that other physicians had

previously complained about Dr. Trover’s work, when that was not the

case.

< That the article states that Dr. Kluger was “barred from the Radiology

Department at the hospital,” when in fact the Medical Executive

Committee had suspended only his ability to read and interpret diagnostic

imaging.



6

< That the article states that Dr. Kluger’s complaint asserts that Dr. Trover

has mental health problems; that he was protected from reprisal because

his father was Dr. Loman Trover, founder of the hospital; and that he put

at least two patients into renal failure while attempting to put in renal

stints.  Dr. Trover asserts that none of these allegations are true.

< That the article alleges that Dr. Trover once mis-diagnosed a bone

fracture, on an X-ray, even though the bone was protruding from the

patient’s skin.  Dr. Trover asserts that this incident never occurred.

< That the article reports the reference in Dr. Kluger’s letter to Dr. Trover

being “functionally blind,” a statement Dr. Trover asserts is not true

“literally or figuratively.”

• The March 13, 2004 article: Dr. Trover alleges that this article implied that he

was being negligent and being at the center of federal reviews.  This article states

that Dr. Trover was “at the center of internal and federal reviews” and “suspected

of failing to fulfill his duties.”  Dr. Trover states that he was never under federal

reviews and was not “suspected” of failing to fulfill his duties, but rather accused

by Dr. Kluger of doing so.

• The March 18, 2004 article: This article quotes John Whitfield, attorney for the

plaintiffs in the Croce lawsuit, as saying that “In fact [X-rays, mammograms, and

CT scans] were misread, or even worse, not read at all.”  Dr. Trover asserts that

this claim is untrue.

• The March 31, 2004 article: Dr. Trover asserts that this article states or implies



1  These statutory provisions generally allow the KBML to suspend the medical license  of one found
engaging in “dishonorable, unethical or unprofessional conduct” likely to harm the public or failing to conform to
the acceptable and prevailing standards of medical practice in Kentucky. KRS 311.595, provides in part:

...[T]he board may . . . limit or restrict a license for an indefinite period . . . upon proof that the licensee has:

(9) Engaged in dishonorable, unethical, or unprofessional conduct of a character likely to deceive, defraud,
or harm the public or any member thereof;

(21) Been disciplined by a licensed hospital or medical staff of the hospital, including removal, suspension,
limitation of hospital privileges, failing to renew privileges for cause, resignation of privileges under

7

that multiple complaints were filed against him in connection with his

professional work as a radiologist.  This article quotes John Whitfield as saying

that his belief that a problem had existed in the Radiology Department for some

time was “based on complaints field against [Dr. Trover] by his peers at [RMC].” 

Dr. Trover asserts that Dr. Kluger’s letter constituted the only complaint filed in

writing against him.

As the newspaper articles appeared, the investigations of the Hospital, the OIG and the

KBML continued.  On April 20, 2004, the Medical Executive Committee recommended that Dr.

Trover’s clinical privileges be revoked in their entirety.  On April 29, 2004, the Hospital’s Board

of Directors terminated Dr. Trover’s employment with the Hospital.  According to the Hospital,

the termination was not for cause.  

On July 14, 2005, the KBML entered an Emergency Order of Suspension, which

prohibited Dr. Trover from practicing medicine in Kentucky.  On April 13, 2006, the KBML

entered an Agreed Order with Dr. Trover.  As part of the Agreed Order, Dr. Trover and the

KBML stipulated that “if an evidentiary hearing were to take place, the [KBML] could conclude

from the evidence presented that the licensee has engaged in conduct which violated KRS

311.595(9) as illustrated by KRS 311.597(3) & (4) and KRS 311.595(21).”1  Under the Agreed



pressure or investigation, or other disciplinary action if the action was based upon what the hospital or
medical staff found to be unprofessional conduct, professional incompetence, malpractice, or a violation of
any provisions of KRS Chapter 311. This subsection shall not require relitigation of the disciplinary action.

KRS § 311.595 provides:
  

As used in KRS 311.595(9), “dishonorable, unethical, or unprofessional conduct of a character likely to
deceive, defraud, or harm the public or any member thereof” shall include but not be limited to the
following acts by a licensee:

(3) A serious act, or a pattern of acts committed during the course of his medical practice which, under the
attendant circumstances, would be deemed to be gross incompetence, gross ignorance, gross negligence, or
malpractice.

(4) Conduct which is calculated or has the effect of bringing the medical profession into disrepute,
including but not limited to any departure from, or failure to conform to the standards of acceptable and
prevailing medical practice within the Commonwealth of Kentucky, and any departure from, or failure to
conform to the principles of medical ethics of the American Medical Association or the code of ethics of the
American Osteopathic Association. For the purposes of this subsection, actual injury to a patient need not
be established.

8

Order. Dr. Trover’s medical license was restored, but certain restrictions and conditions were

placed indefinitely upon it.

Pursuant to Rule 56(c) of the Federal Rules of Civil Procedure, “summary judgment is

proper if there is no genuine issue as to any material fact and the moving party is entitled to

judgment as a matter of law.” Fed. R. Civ. P. 56(c).  On summary judgment, the evidence before

the Court must be viewed in the light most favorable to the non-moving party.  Adickes v. S.H.

Kress & Co., 398 U.S. 144, 157 (1970); Pack v. Damon Corp., 434 F.3d 810, 814 (6th Cir.

2006).  Before considering summary judgment, however, the Court must resolve a preliminary

legal issue.  

II.

Paxton Media’s initial argument is that the KBML proceedings and the doctrine of issue

preclusion (also known as collateral estoppel) act to bar many of Dr. Trover’s claims.  Under this

doctrine, a party is barred from re-litigating any issue actually litigated and finally decided in an



9

earlier action.  Buis v. Elliot, 142 S.W.3d 137, 140 (Ky. 2004) (citing Yeoman v. Commonwealth

Health Policy Bd., 983 S.W.2d 459, 464 (Ky. 1998)).  Under Kentucky law, to apply issue

preclusion requires four elements.  First, the issue in the second proceeding must be the same as

the issue in the first.  Yeoman, 983 S.W.2d at 465.  Second, the issue must have been actually

litigated.  Id.  Third, the issue must have been actually decided.  Id.  Fourth, the decision on the

issue must have been a necessary component of the prior proceeding.  Id.  The Court concludes

that Defendant cannot meet all of the necessary elements.

Here, there is no question that several issues central to this litigation were also at issue in

the KBML proceedings: specifically, whether Dr. Trover was guilty of gross negligence and

whether he constituted a danger to patients and to the public.  Other issues are discussed

peripherally in The Messenger’s articles and in Dr. Trover’s Complaint, but these two issues

form the basis of Dr. Trover’s defamation claim.  Dr. Trover argues that because the KBML

Agreed Order provides for the informal disposition of the complaints, the accompanying findings

under KRS 311.595 were unnecessary to its entry.  See 201 Ky. Admin. Regs. 9:082 (allowing

the KBML general counsel to negotiate “informal dispensation” of a complaint).  However, even

when a complaint against a physician is resolved via “informal dispensation,” for the KBML to

limit or restrict a physician’s license, KRS 311.595 requires the KBML to find “proof” that the

licensee engaged in conduct prohibited by statute.  Here, the Agreed Order specifically laid out

the KBML’s possible findings, based on proof sufficient for the statute’s purposes that Dr.

Trover had engaged in conduct that constituted “gross incompetence, gross ignorance, gross

negligence, or malpractice.”  Thus, Defendant meets the first prong of the Yeoman test.  

Under the second prong of the Yeoman test, issue preclusion applies “only if the party



2  See also id. at § 27 cmt. e (“In the case of a judgment entered by confession, consent, or default, none of
the issues is actually litigated . . . The judgment may be conclusive, however, with respect to one or more issues, if
the parties have entered an agreement manifesting such an intention”) (emphasis added).  

10

against whom it is sought to be applied had a realistically full and fair opportunity to litigate this

issue.”  Berrier v. Bizer, 57 S.W.3d 271, 281 (Ky. 2001).  Defendant says that Dr. Trover had

such an opportunity in the KBML proceeding.  Yeoman requires, however, that the issue be

actually litigated.  983 S.W.2d at 465.  The Yeoman court looked to the Restatement (Second) of

Judgments to define this prong of the test.  Id.  The Restatement says that “[w]hen an issue is

properly raised, by the pleadings or otherwise, and is submitted for determination, and is

determined, the issue is actually litigated within the meaning of this Section.”  Restatement

(Second) of Judgments § 27 cmt. d. The requirements of collateral estoppel are precise.  One is

that an issue be litigated, not settled.  The reason for this is that the collateral consequences of

settling issues in one context may vary considerably from settling those in a different context. 

The doctrine of collateral estoppel allows  a party some flexibility to resolve one dispute without

the settlement affecting another separate proceeding.

Here, Dr. Trover may have had the “opportunity” to litigate this issue in the sense that he

could have proceeded to more formal KBML proceedings.  Instead, Dr. Trover chose to sign the

KBML Agreed Order agreeing to a resolution of specific factual conclusions.  He agreed to these

conclusions in lieu of litigation, and thus,  no “actual” litigation of the issues occurred. 

Moreover, the Agreed Order did not satisfy the spirit or letter of Restatement (Second) of

Judgments § 27.2  The reason is that these factual issues were not decided, rather only resolved

for purposes of concluding medical license investigation.  Therefore, the settlement here is

something less than that which the doctrine of collateral estoppel very precisely requires.



11

 Defendant has not met the requirement of litigation under the Yeoman test.  Based on

this analysis, the doctrine of collateral estoppel will not operate as a bar to Plaintiff’s defamation

claims.

III.

Because these claims survive collateral estoppel, the Court must review now the specific

allegations as they apply to the law of defamation.  Cases such as this implicate the First

Amendment because the state defamation law can act to limit the newspaper’s free speech rights. 

To make a prima facie case of defamation under Kentucky law, a plaintiff must first show false

and defamatory language concerning him.  Stringer v. Wal-Mart Stores, Inc., 151 S.W.3d 781,

793 (Ky. 2004).  He must also show that the language was published and caused injury to his

reputation.  Id.  Further, he must also show that the defendant acted negligently.  McCall v.

Courier-Journal & Louisville Times Co., 623 S.W.2d 882, 886 (Ky. 1981).  In determining

whether a defendant published a defamatory matter negligently, “(t)he appropriate question to be

determined from a preponderance of the evidence is whether the defendant exercised reasonable

care and caution in checking on the truth or falsity and the defamatory character of the

communication before publishing it.”  Id. (citing Memphis Publishing Co. v. Nichols, 569

S.W.2d 412, 418 (Tenn. 1978)).

Plaintiff bears the burden of proving that an alleged defamatory statement is false. 

Milkovich v. Lorain Journal Co., 497 U.S. 1, 19-20 (1990).  Kentucky also recognizes the

doctrine of “substantial truth,” which mandates that technical inaccuracies in a news report are

not defamatory if they are “substantially true.”  See Bell v. Courier-Journal & Louisville Times

Co., 402 S.W.2d 84, 87 (Ky. 1966).  This test has been described as an inquiry into whether



3 This allegation is contained in the Demand Letter, but not in the complaint.  The exact text of the
complained-of paragraph follows: “The review of films from January 2003 to present began more than a week ago
after staff in the Radiology Department noticed discrepancies in the readings of films and subsequent findings by
other physicians.”

12

inaccuracies in the article could have “appreciably affected their defamatory result” by adding to

the defamatory “gist or sting” of the article as a whole.  Pearce v. Courier-Journal, 683 S.W.2d

633, 635, 637.

The Court will examine the newspaper articles focusing on two issues:  (1) whether the

evidence for a reasonable jury to find for Plaintiff as to any particular claim is simply insufficient

and (2) whether the fair reporting privilege bars certain claims.  The Court will consider the

contents of each letter in turn.

A.

Dr. Trover alleges that the March 3, 2004 article contains one false statement of fact: that

the Hospital’s radiology department staff prompted the Hospital’s review of X-rays, when in

fact, Dr. Kluger – an oncologist – had prompted the review.3  This statement is not “of and

concerning” Dr. Trover, as Stringer requires, because the allegedly false part of the statement

only discusses how any irregularities were discovered, not Dr. Trover’s conduct or whether he 

was responsible for the irregularities.  Stringer, 151 S.W.3d at 793.  Therefore, Dr. Trover does

not state a prima facie case of defamation on this subject.

Furthermore, on the facts presented to the Court, Dr. Trover’s remaining contentions

related to this article – that the CMS letter was prompted by problems with the Hospital’s quality

assurance program in the Radiology Department, as opposed to the allegations against him – fail

because they do not support a defamation claim. The CMS letter was plainly triggered by Dr.

Kluger’s allegations regarding Dr. Trover’s performance.  The Radiology Department may have



13

been the direct subject of the review, but the fact remains that Dr. Trover was the only working

radiologist in the Department at the time of the CMS review.  

B.

Dr. Trover alleges that the March 4, 2004 editorial was defamatory because it implied his

gross negligence and that he caused a crisis for the hospital.  However, Dr. Trover points to no

such specific false statements of fact in this editorial. 

The evidence presented to the Court indicates that, whatever the underlying truth of Dr.

Kluger’s allegations against Dr. Trover, the allegations did cause “serious problems” for the

Hospital, they did cause the Hospital to engage in “heavy-duty damage control,” and they did

send alarm – if not “shock waves” – through the community.  Furthermore, the colorful phrases

used by the editorial – including the terms “shock waves,” “heavy-duty damage control,” and

“serious problems” – constitute classic “rhetorical hyperbole,” which defy precise definition and

cannot, therefore, be proved false.  Welch v. American Publishing Co. of Kentucky, 3 S.W.3d

724, 730 (Ky. 1999).  

Therefore, none of these statements can support a defamation claim.

C.

The March 5 and 13 articles follow a similar analysis.  Dr. Trover has alleged no specific

false statements of fact in the March 5, 2004 article – only that the “gist” of the article was that

he was grossly negligent and constituted a danger to patients.  The “natural and probable effect

on the mind of the average lay reader” of this article would be that the “alleged failings” of Dr.

Trover triggered the CMS review of the hospital.  Dr. Trover again asserts that problems with

quality assurance program of the Hospital’s Radiology Department triggered the CMS review.



14

In fact, Dr. Kluger’s letter, which specifically discussed Dr. Trover’s alleged

shortcomings, triggered the CMS review.  The March 13, 2004 article fits the same general

pattern as the March 3 and March 5, 2004 articles.  Dr. Trover alleges that it implies that he was

at the center of the federal reviews of the Hospital, while he contends that the Hospital’s polices

and procedures were actually in question.

From the evidence presented to the Court, the Court concludes that Dr. Trover would be

unable to meet his burden under Milkovich that the statements in the March 5 and March 13,

2004 articles are false.  

D.

The March 18 and 31 articles report and discuss the Croce lawsuit, which was filed in a

local circuit court during the previous week.  The Kentucky legislature has codified the fair

reporting privilege.  KRS 411.060 provides in relevant part that:

The publication of a fair and impartial report or the whole or a synopsis of any
indictment, warrant, affidavit, pleading or other document in any criminal or civil action
in any court of competent jurisdiction shall be privileged, unless it is proved that it was
published maliciously . . . .

KRS § 411.060.  The Kentucky Supreme Court has rejected the concept of “neutral reportage” of

allegations.  See McCall, 623 S.W.2d at 886.  However, a newspaper article that is an accurate

account of judicial or administrative proceedings, regardless of the falsity or defamatory

character of its contents, is absolutely privileged, unless its actual publication was malicious

(that is, made solely for the purpose of causing harm to the person defamed).  Pearce, 683

S.W.2d at 636.

Having reviewed the Complaint in the Croce lawsuit and the content of the March 18,



4 The article is replete with language that makes it clear that the article is summarizing the Croce complaint.
Some of that language includes the following:

• “Madisonville attorney John Whitfield said his clients were suing because they believed their
X-rays, mammograms, and CT scans were being read accurately by Trover” (emphasis
added).

• “In the lawsuit, Whitfield said other physicians in the past 10 years have complained to Trover
Foundation management about Trover’s performance of his medical duties as well as
questioning his anger management and mental stability, but were told ‘there’s not a problem’
and ‘there’s nothing we can do about it’” (emphasis added).

• “The lawsuit said Trover owed a duty to treat plaintiffs within the appropriate acceptable
medical standards and that he breached his duty when he deviated from that standard and was
negligent in the performance of his duty” (emphasis added).

• “Whitfield said that because of the alleged negligence, his clients have sustained physical
injuries, pain and suffering, lost wages, fright, shock, and/or other types of mental anguish
both [sic] in the past and will continue to do so in the future” (emphasis added).

5  Some of Whitfield’s quotes in the article include the following:
• “In fact, [the radiology tests] were misread, or even worse, not read at all. That is absolutely

frightening for my clients and to everyone.”
• “In theory, the classes affected by [Dr. Trover’a alleged negligence] would suffer emotionally

by having their X-rays, mammograms and CT scans read incorrectly.  You can envision those
people would have significant damage, particularly if that person had cancer.”

• “The [OIG] inspection revealed the quality assurance measures for the radiology department
at RMC were insufficient.”

• “We base [plaintiffs’ claim that Dr. Trover’s work has been in question for the past ten years]
on our research.  We believe problems with his (Trover’s) work go back to 1994.”

• “We think there are hundreds, maybe thousands, of people affected.”
• “Plaintiffs have lost the chance to obtain proper treatment due to Dr. Trover’s negligence.”

15

2004 article, the Court finds that the content of that article easily satisfies the standards of KRS

411.060.  Some portions of the article merely summarize the complaint.4  Any fair reading of

these portions of the article would indicate that they constitute a summary of the Croce

allegations, not statements of verified facts.  Other portions of the article quote attorney John

Whitfield.  Whitfield’s direct quotes simply add “meat” to the bare bones of the complaint, but

do not in any way go outside the allegations contained therein.5  Compare Pearce, 683 S.W. 2d

at 637 (finding that a “factually inaccurate” statement that was “apparently not a substantially

accurate account of the judicial proceedings which were the main topic of the article” was not

protected by the judicial reporting privilege).  Therefore, contents of the March 18, 2004 article

will not support a defamation claim because they are privileged under KRS 411.060.



16

The March 31, 2004 article is similar in content to the March 18, 2004 article.  The

allegedly defamatory comments attributed to Whitfield simply elaborate upon the allegations

made in the Croce complaint and are therefore privileged under KRS 411.060.  For the same

reasons, its contents do not support a defamation claim.

F.

Finally, the Court will discuss the March 6, 2004 article in some detail.  Among other

things, this article includes a detailed account of Dr. Kluger’s letter.  Paxton Media contends that

the fair report privilege applies, because the Kluger letter was a “document presented, filed or

used in any proceeding before any state or city legislative or executive body, board or officer”

and thus any “fair and impartial” report thereof was protected.  KRS § 411.060.  

1.

The article does correctly state that Dr. Kluger’s nine-page complaint “spawned” the

internal review of the RMC’s Radiology Department.  Thus, an initial question presented is

whether the fair reporting privilege applies only to governmental investigations or whether it

also can apply to internal private investigations.  The private, internal investigation of the

Medical Executive Committee of the Hospital is unlike a judicial proceeding or a governmental

agency investigation that ultimately become public knowledge in some form.  Kentucky courts

have never interpreted the fair reporting privilege as set forth in KRS 411.160 to extend to

private investigations.  Therefore, the Court must look for a different connection between the

Kluger letter and an ongoing investigation.

It is true that the Dr. Kluger had included his letter as part of his complaint to the KBML. 

The KBML proceedings are the type that could qualify for the fair reporting privilege.  At the



6  In construing a statute, the appellate court must consider the purpose which the statute is intended to
accomplish – that is the reason and spirit of the statute – and the mischief intended to be remedied. Barker v.
Commonwealth, 32 S.W.3d 515, 516-17 (Ky. App. 2000).  When the state courts of the state in which a federal
judge sits have not conclusively addressed an issue, it falls to the federal court to review the question “in light of
practical and policy considerations, the treatment of other similar rights in our legal system, [and] and the relative
weight of the conflicting interests of the parties . . .”  Memphis Development Foundation v. Factors Etc., Inc., 616
F.2d 956, 958 (6th Cir. 1980) (interpreting the question of whether the exclusive right to publicity survives a
celebrity’s death as an issue of first impression under Tennessee law).

7  See, e.g., Friedman v. Israel Labour Party, 957 F.Supp. 701, 711-12 (E.D. Pa. 1997) (stating that one of
the policy rationales for the fair report privilege is the supervisory interest of the press to inform the public about the
working of government); Costello v. Ocean County Observer, 136 A.2d 1012, 1018 (N.J. 1994) (holding that the
public policy underlying the fair-report privilege is to foster the public’s awareness of what actually happens at
public proceedings); McClatchy Newspapers, Inc. v. Superior Court, 189 Cal.App.3d 961, 975 (Cal. Ct. App. 1987)
(interpreting California Civil Code § 47(d) and holding that “[t]he fair report privilege is required because of the
public’s need for information to fulfill its supervisory role over government”).

17

time of the publication of this article, however, it appears that Paxton Media may not have been

aware that the letter was a “document presented” to any state or city body–either the KBML or

the OIG.  Paxton Media argues that such knowledge is not required for the fair reporting

privilege to apply, but points to no case or other authority that would support its own view.  The

Court must make the most informed judgment whether Kentucky courts would extend the fair

reporting privilege to these circumstances.  

KRS 411.060 does not directly impose the “knowledge” requirement and no Kentucky

courts have addressed the question.6  Many states have similar statutory or common law fair

report privileges.  Typically, those courts have found that the policy behind the privilege is one

of allowing the press to freely serve as a kind of “government watchdog.”7  Here, Paxton Media

could not be serving as a “government watchdog” in publishing the March 6 article for the

simple reason that it did not know it was reporting on the activities of the government.  To apply

the privilege in these circumstances would seem to be inconsistent with its policy rationale. To

expand KRS 411.060 in such a way to include all proceedings  – known or unknown –  pending

before a state or city government would constitute a dramatic expansion of the fair reporting



18

privilege.  The Court finds no support for such a result in the Kentucky cases, the cases in other

states, or in the rationale of the privilege itself.  For these reasons, the Court will decline to

extend the privilege to these circumstances at this time.

2.

As a consequence, the Court must analyze the motion for summary judgment under the

standard defamation tests.  At this stage of the litigation, adequate evidence exists to call into

doubt the truth of the allegations made by Dr. Kluger and reprinted by Paxton Media in the

March 6, 2004 article.  Plaintiff has submitted letters from the Trover Foundation to the

Kentucky Board of Medical Licensure dated August 10, 2005, and August 22, 2005, detailing

the results of an “exhaustive review” of Dr. Trover’s work.  These letters indicated that the error

rates of Dr. Trover’s reading of films were “completely within all acceptable standards of care.” 

While this information was disclosed by the Trover Foundation roughly seventeen months after

the publication of the March 6, 2004 article  – long after the article’s original publication – it

certainly raises the question of “whether the defendant exercised reasonable care and caution in

checking on the truth or falsity and the defamatory character of the communication before

publishing it.”  McCall, 623 S.W.2d at 886.  

The Court has already discussed other articles that contained material mentioned in the

March 6, 2004 article; specifically, the March 6, 2004 article implies – as do several other

articles – that Dr. Kluger’s complaint against Dr. Trover triggered the CMS review and placed

the hospital at serious risk of losing federal funding.  To be consistent with its previous rulings 

on this subject, the Court will correspondingly grant summary judgment in favor of Paxton 



Media as to Dr. Trover’s allegation that the March 6, 2004 article falsely implies that Dr.

Kluger’s complaint about Dr. Trover was responsible for the CMS review and for putting the

hospital at serious risk of losing Medicare and Medicaid payments.  However, genuine issues of

material fact remain as to most of the March 6, 2004 article and summary judgment as to this

article will be denied. 

The Court will enter an order consistent with this Memorandum Opinion.

cc: Counsel of Record


	dateText: February 14, 2007
	signatureButton: 


